diumenge, 27 de novembre de 2016

Assessorament psicopedagògic en l’educació formal



Dintre de les funcions del treball del psicopedagog trobem la funció d’assessorament als docents. A continuació vaig a descriure una sessió d’assessorament de les especialistes del gabinet en un centre ordinari.  

Contextualització

Al gabinet  fa uns mesos que assisteixen dos alumnes diagnosticats amb TDA d’un mateix col·legi públic de la zona. En una entrevista de la psicopedagoga del gabinet  amb la tutora d’un dels alumnes, la mestra li comenta que dintre del claustre d’infantil hi ha un interès per  conèixer  les característiques dels nens amb aquestes característiques, de cóm treballar amb ells i de com detectar les primeres  senyals per poder observar i actuar. 

La psicopedagoga li comenta que no tenen cap problema en realitzar una xerrada davant els docents per poder explicar-los els trets, la manera de treballar i en quines conductes es poden fixar.  

Objectiu de la sessió

Assessorar a l’equip docent sobre:

  • Què és ’autisme i les seues característiques

  • La seua detecció i els qüestionaris de detecció

  • Recursos per a treballar amb aquest nens

  • Tècniques de modificació de conducta

  • Pronòstics

Descripció de la sessió

Dos de les especialistes es preparen aquesta xerrada conjuntament i preparen un guió per a aquesta amb la informació més rellevant. La sessió es realitza una vesprada fora de l’horari escolar. Quan les  especialistes arriben al centre observen com no sols està a l’aula els docents del cicle d’infantil, sinó que estan present tot el claustre. Fet que els demostra l’interès per part dels docents per aprendre i assessorar-se. 

La xerrada es desenvolupa de manera molt amena, les especialistes expliquen per mitjà d’un Power Point tot el que creuen que els servirà en la seua pràctica docent dia a dia. A les explicacions intercalen mostres visuals(fotos i vídeos) i experiencials de treballs amb nens, cosa que fa més dinàmica la xerrada. 

Al finalitzar deixen una estona perquè els docents puguen fer preguntes, contar les seves experiències i resoldre dubtes. 

Observacions personals

En primer lloc expressar l’alt grau de participació i col·laboració per part dels docents del centre ja que estava present tot el claustre, cosa que els ha sobtat a les especialistes i d’altra banda per les seues preguntes i inquietuds formulades al final de la xerrada.  

En segon lloc dir que la xerrada ha sigut molt dinàmica ja que les especialistes que la duien ben preparada han sabut acompanyar a la teoria mostres visuals i experiències significatives que han permès mostrar procediments i metodologies de treball amb aquests nens. Penso personalment que era el que més necessitaven aquells docents que tenien a l’aula un nen amb aquestes característiques.  

Per finalitzar remarcar la importància d’aquesta tasca d’assessorament. Personalment penso que les especialistes han sabut elegir la informació més rellevant, els recursos més adients per explicar, han sabut transmetre el que volien dir dins d’un clima afectiu i de col·laboració entre els assistents.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada