diumenge, 6 de novembre del 2016

Descripció de tres sessions diferents amb un mateix nen



Al llarg d’aquestes dues darreres setmanes he pogut estar present a tres tipus de sessions de treball d’un mateix nen diagnosticat amb l’espectre autista. Sols ha faltat estar present a la sessió de l’entrevista amb la família, però aquesta em va ser traslladada per la meva tutora del centre de pràctiques. Deixo ací la meva observació... 


Però abans faig una aproximació del que he anat observant del treball diari amb ell a l’aula...
De fa quasi un any el nen es comunica per mitjà del PECS(Sistema de Comunicació per Intercanvi d’Imatges), el que anomenen al centre el “Comunicador”. El nen quan entra a l’aula, deixa el seu comunicador damunt la taula, a la seva mà per si en algun moment li fa falta.
A nivell lingüístic el nen pronúncia ecolàlies i emet algunes paraules soltes sense connectors. Però per a que emeta alguna paraula hi ha que estimular-lo bastant. La pronúncia de les paraules s’aproxima als fonemes, però no els pronúncia bé.
A nivell conductual li costa molt posar-se a treballar, és a dir, asseure a la cadira i fer el que la psicopedagoga li demana. Molt sovint té rabietes abans de posar-se a treballar i durant el treball. El nen crida, s’alça de la cadira, es posa a córrer per l’aula, es tira pel terra, s’amaga en un racó, ... tot per no treballar o obeir. Davant d’aquestes rabietes,  la psicopedagoga utilitza diferents mètodes per intentar extingir-les com el mètode de la reducció, el mètode del reforç positiu, el mètode de la inhibició, entre altres.


Sessió directa amb el nen(1hora)


Quan comença la sessió, el nen té davant seu amb pictogrames les diferents activitats que hi ha que fer en la sessió com podem observar en la fotografia. 



Cada vegada que s’ha realitzat una activitat és el propi nen qui gira la imatge per saber quina activitat li toca a continuació.
Descripció de les activitats d’aquesta sessió dels pictogrames:
Parlar. Durant uns 15 minuts es realitzen activitats per estimular el llenguatge a partir d’imatges, de construcció de seqüències temporals, d’associació d’imatges, etc.
Trencaclosques. Se li dóna al nen un trencaclosques perquè el faci. Segons el seu grau de dificultat, se li van donant ajudes.
Dibuixar. Per mitjà de colors es treballen les associacions i les representacions mentals del nen.
Tablet. S’utilitza com a reforç positiu. El nen té una gran destresa en la utilització de la tablet i com que li agrada molt, se’l deixa els últims deu minuts jugar a jocs educatius amb la tablet.
Casa. S’ha finalitzat la sessió i el nen se’n va a casa.

Sessió visionada per la família

El seu pare assisteix a aquesta sessió i observa com és el treball de la psicopedagoga amb el nen perquè aprengui algunes pautes. 
En aquesta sessió es treballen les figures geomètriques i associacions. A nivell conductual es treballa com mantenir-lo assegut quan no vol treballar.
Val a dir que com el pare estava present a la sessió, el nen es comportava d’una altra manera.
En aquesta sessió s’aprofita també per intercanviar impressions entre la família i la psicopedagoga. D’aquesta sessió apareix la inquietud de la família de no saber com evitar les rabietes quan surten al parc a jugar i és hora d’anar-se’n. Així que es decideix que la propera sessió de sortida a l’entorn pròxim serà anar al parc.

Sessió de sortida a l’entorn pròxim

Aquesta és la seqüència que se li presenta al nen per a la sessió:




Treball: estimulació del llenguatge per mitjà d’imatges i treball d’associacions.
Eixida al parc: es surt amb la companyia del seu pare. Anem tots quatre al parc més proper de la zona. El nen corre i juga al parc sol, però sempre vigilant de què ens té al voltant.
Quan arriba el moment d’anar-nos-en és quan el nen comença a córrer i  a fer rabietes perquè no vol. L’actuació és parlar amb ell, ensenyar-li la seqüència dels pictogrames perquè recordi el que toca a continuació. Quan sortim del parc, se li dóna un “xupa-xup” com a reforç positiu. 
Es comenta amb el pare algunes observacions.
Casa: el nen se'n va a casa amb el seu pare. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada