diumenge, 4 de desembre de 2016

Fonaments teòrics, Tríada de Wing i qüestionaris de detecció



Aquesta setmana al gabinet de pràctiques he estat dedicant algunes hores per parlar amb les especialistes sobre l’espectre autista(fonaments teòrics) i bases teòriques amb les que treballen, de les característiques i necessitats dels alumnes que atenen. També m’han ensenyat els qüestionaris que fan servir per fer el diagnòstic del TEA, i per profunditzar més, he tingut l’oportunitat de revisar els tests, les proves, els resultats i els seguiments dels alumnes amb els quals estic algunes hores a la setmana amb ells durant les meves hores d’estància al gabinet.  Una setmana ben productiva, sincerament. 
 
Punt de partida: Tríada de Wing


Les especialistes em comenten que organitzen el seu treball(objectius, metodologia, activitats i recursos) amb els alumnes atenent les tres vessants de dificultats dels nens diagnosticats amb espectre autista atenent a les tres vessants de la Tríada de Wing (Wing i Gould, 1979).

Els alumnes amb espectre autista tenen fonamentalment dificultats en tres àrees definides importants. Aquestes són:












Durant la conversa amb les especialistes sobre aquestes tres àrees, les característiques més rellevants que em remarquen són les següents: 


Dificultats en la relació social

Poc o cap interès pels demés

Falta d'interès per relacionar-se amb iguals. Predomina el joc en solitari

Poca presència de normes socials

Contacte ocular escàs o absent

Falta de reciprocitat social i emocional

No demostra desig d’afecte

Dificultats en Teoria de la Ment

Dificultats en joc simbòlic

Imitació limitada o absent

Animàlies en la comunicació


  Retard en el desenvolupament del llenguatge: Comprensió, expressió, imitació, pragmàtica...
  Llenguatge estereotipat i repetitiu
Ecolàlies
Inversions pronominals (referir-se a sí mateix en tercera persona o pel seu nom)
Absència de resposta al nom
     Fracàs en el somriure social
           Escasses conductes de senyala
           Comprensió literal
           Ús del cos d’una altra persona per comunicar-se
           Dificultats en comunicació no verbal
 
Patrons de conducta i interessos restringits



    Estereotípies motores i manierismes (aleteig, girar sobre sí mateix, caminar de puntelletes, mirar-se les mans, mirar de reüll...)

  Interessos restringits, rituals (tocar-ho tot, ordenar joguets, colors, alinear...)

  Ús repetitiu o interès per parts d’objectes (objectes que giren, rodes...)

Necessitat d’anticipació amb imatges
Rabietes davant de canvis imprevisibles degut a la inflexibilitat
Conductes agressives i auto lesives

Hipersensibilitat a estímuls sensorials

Menjadors selectius



Tenint en compte aquestes característiques generalitzades, observen les dificultats particulars que presenta cada nen, i seleccionen per a cada nen objectius reals a aconseguir a curt i llarg termini. A partir d’aquí, seleccionen la metodologia a emprar i programen les activitats. 


La metodologia que empren es caracteritza per ser el màxim possible globalitzada i significativa per al nen i a més, el més arrelada a l’entorn immediat d’aquest. Les activitats es caracteritzen per ser manipulatives i visuals per així intentar mantenir l’atenció del nen el màxim temps possible. I també estructurades, ja que l’estructuració del temps i de l’espai és molt important per als nens amb aquestes característiques.  


El treball entre les especialistes del gabinet es caracteritza per ser cooperatiu i col.laboratiu. Per això es dediquen sessions de treball a la setmana per treballar les tres en conjunt, i és aquí on la funció coordinació de la psicopedagoga entra en funcionament, ja qui és qui convoca aquestes reunions, intenta mantenir un clima de treball, aporta noves inquietuds per part dels pares, aporta les aportacions del centre mèdic. També és la persona encarregada de gestionar o coordinar-se amb els centres educatius i amb les famílies.



Qüestionaris



D’entre els qüestionaris i tests que utilitzen destacar els següents:



-       AQC: Quocient d’Espectre Autista versió per a xiquets (4 a 11 anys)

-       MCHAT/ES: Llista de Verificació per a l’autisme en xiquets petits modificat(1,5 a 5 anys)

-       CARS: Escala de Valoració de l’autisme infantil

-       IDEA: Inventari de l’Espectre Autista



A continuació deixo l’enllaç a una pàgina web on podem veure aquests qüestionaris i molts més: http://espectroautista.info/



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada