Aquesta setmana al gabinet
de pràctiques he estat dedicant algunes hores per parlar amb les especialistes
sobre l’espectre autista(fonaments teòrics) i bases teòriques amb les que treballen,
de les característiques i necessitats dels alumnes que atenen. També m’han
ensenyat els qüestionaris que fan servir per fer el diagnòstic del TEA, i per
profunditzar més, he tingut l’oportunitat de revisar els tests, les proves, els
resultats i els seguiments dels alumnes amb els quals estic algunes hores a la
setmana amb ells durant les meves hores d’estància al gabinet. Una setmana ben productiva, sincerament.
Punt de partida: Tríada de
Wing
Les especialistes em
comenten que organitzen el seu treball(objectius, metodologia, activitats i
recursos) amb els alumnes atenent les tres vessants de dificultats dels nens
diagnosticats amb espectre autista atenent a les tres vessants de la Tríada de
Wing (Wing i Gould, 1979).
Els alumnes amb espectre
autista tenen fonamentalment dificultats en tres àrees definides importants.
Aquestes són:
Durant la conversa amb les
especialistes sobre aquestes tres àrees, les característiques més rellevants que
em remarquen són les següents:
Dificultats
en la relació social
Poc o cap interès pels demés
Falta d'interès per
relacionar-se amb iguals. Predomina el joc
en solitari
Poca presència de
normes socials
Contacte ocular escàs o absent
Falta de reciprocitat
social i emocional
No demostra desig
d’afecte
Dificultats en Teoria
de la Ment
Dificultats en joc simbòlic
Imitació limitada o absent
Animàlies en la comunicació
Llenguatge estereotipat i repetitiu
Ecolàlies
Inversions pronominals (referir-se a sí mateix en tercera persona o pel seu nom)
Absència de resposta al nom
Fracàs en el somriure social
Escasses conductes de senyala
Comprensió literal
Ús del cos d’una altra persona per comunicar-se
Dificultats en comunicació no verbal
Patrons
de conducta i interessos restringits
Estereotípies motores i manierismes (aleteig, girar sobre sí mateix, caminar de
puntelletes, mirar-se les mans, mirar de reüll...)
Interessos
restringits, rituals (tocar-ho tot, ordenar
joguets, colors, alinear...)
Ús repetitiu o interès per parts
d’objectes (objectes que giren, rodes...)
Necessitat d’anticipació amb imatges
Rabietes davant de canvis imprevisibles
degut a la inflexibilitat
Conductes agressives i auto lesives
Hipersensibilitat a estímuls sensorials
Menjadors selectius
Tenint
en compte aquestes característiques generalitzades, observen les dificultats
particulars que presenta cada nen, i seleccionen per a cada nen objectius reals
a aconseguir a curt i llarg termini. A partir d’aquí, seleccionen la
metodologia a emprar i programen les activitats.
La
metodologia que empren es caracteritza per ser el màxim possible globalitzada i
significativa per al nen i a més, el més arrelada a l’entorn immediat d’aquest.
Les activitats es caracteritzen per ser manipulatives i visuals per així intentar
mantenir l’atenció del nen el màxim temps possible. I també estructurades, ja
que l’estructuració del temps i de l’espai és molt important per als nens amb
aquestes característiques.
El
treball entre les especialistes del gabinet es caracteritza per ser cooperatiu
i col.laboratiu. Per això es dediquen sessions de treball a la setmana per treballar
les tres en conjunt, i és aquí on la funció
coordinació de la psicopedagoga entra en funcionament, ja qui és qui
convoca aquestes reunions, intenta mantenir un clima de treball, aporta noves
inquietuds per part dels pares, aporta les aportacions del centre mèdic. També
és la persona encarregada de gestionar o coordinar-se amb els centres educatius
i amb les famílies.
Qüestionaris
D’entre
els qüestionaris i tests que utilitzen destacar els següents:
-
AQC: Quocient d’Espectre Autista versió per a xiquets (4 a
11 anys)
-
MCHAT/ES: Llista de Verificació per a
l’autisme en xiquets petits modificat(1,5 a 5 anys)
-
CARS: Escala de Valoració de l’autisme infantil
-
IDEA: Inventari de l’Espectre Autista
A
continuació deixo l’enllaç a una pàgina web on podem veure aquests qüestionaris
i molts més: http://espectroautista.info/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada