dissabte, 10 de gener del 2015

Projecte "La bústia digital" en format Cas Kite

Arribada la recta final del projecte a continuació us deixo en format de Cas Kite el que ha sigut el projecte..., com bé comprendreu és simplement una síntesi d'aquest, perquè necessitaríem molt d'espai per expressar el que ha significat treballar per resolucions de problemes i impulsant l'aprenentatge col.laboratiu... 

Bé, una experiència molt enriquidora fins al moment!!!! En no res compartiré també la meva pròpia història d'aprenentatge.



CAS: La bústia digital. Una nova manera de comunicar-se!


Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén

Aquest projecte sota el nom “La bústia digital” tracta de donar solució a un problema sorgit per curiositat i interès de les alumnes en la pròpia aula d’informàtica.  La situació problemàtica va sorgir després de que les alumnes aprengueren a navegar per internet i buscar informació en diferents plataformes. Aquestes volien aprendre com podien compartir el material trobat amb les companyes o familiars, com podien enviar-se fotos o documents per tenir-los al seu ordinador, així que decidiren aprendre una manera de comunicar-se per mitjà de la xarxa d’internet, el correu electrònic.
Exposem a continuació a mode de cas un projecte contextualitzat, estructurat i no massa complex dut a terme amb alumnes de la tercera edat en una Escola d’Adults Municipal. Un projecte que ha intentat resoldre de forma significativa els problemes plantejats per les alumnes i on ha regnat la cooperació, la participació i la integració de totes elles per arribar a les diferents solucions.

Índex

Contingut

Observacions

Context General

Experiència en l’ensenyament

6 cursos


Experiència/Nivell d’expertesa en l’ús de les TIC

Nivell de principiants. Les fan servir dues hores a la setmana al curs d’Informàtica.



Tipus d’Escola

Escola d’Adults Municipal


Localització del Centre

Poble menut d’uns 2500 habitants


Connexió

Internet


Localització dels recursos tecnològics
A l’aula d’informàtica del centre. Comptem amb ordinadors de taula, projector i pantalla, i alguns ordinadors portàtils de les alumnes.



Situació sòcio-econòmica de les alumnes

Mitjana


Context de la història o cas


Nivell dels alumnes


Principiants en les noves tecnologies

Alumnes que tenen entre 60-75 anys, fa pocs mesos que utilitzen ordinadors


Àrea/unitat

Classe “Iniciació a la Informàtica per a jubilats”


Fites en la història







Activitats planificades a grans trets al projecte
-Entendre què és el correu electrònic(símil amb empresa Correus).
-Diferenciar entre una adreça de correu i una d’Internet.
-Obrir un compte de correu web.
-Redactar i enviar  correus.
-Rebre i llegir correus.
-Adjuntar imatges i arxius.
-Utilitzar els recursos apresos en l’edició de textos per redactar missatges.













Nivell d’aprenentatge esperat
-Entendre què és el correu electrònic i per a què serveix.
-Diferenciar les adreces electròniques.
-Utilitzar totes les opcions que ofereix un correu.
-Saber redactar, enviar, i llegir correus amb adjunts o sense.
-Adjuntar imatges o textos.
-Entendre que per a redactar un missatge podem aprofitar els recursos apresos en l’edició de textos
-Utilitzar amb correcció les eines bàsiques del correu electrònic web(adreces, enviar, reenviar, respondre missatges i adjuntar arxius).
-Mostrar una actitud positiva de cara als nous aprenentatges.
-Adquirir seguretat davant l’ús del correu.
-Adquirir de destreses en l’enviament de correus.
-Tenir autonomia en l’enviament de correus.
-Treballar de manera col•laborativa.
-Participar en les classes de manera activa.









Tipus d’activitat

Cognitives: intercanvis de coneixements, opinions i reflexions.

Escrites: transmetre i compartir informació, fotos i documents.

Exploració: investigació, recerca, selecció de la informació.

TIC: utilització d’aquestes en tots els nivells.



Activitats de la història o cas



Tecnologies utilitzades
-Ordinador i connexió Internet.
-Cercadors Web
-Plataforma “Yahoo” per al correu.
-Editor de textos
-Projector i pantalla
-Youtube


(Google, Yahoo)


(Word, Open Office)








Raó per la qual la fa servir
-L’ordinador i la connexió internet s’utilitzen com a mitjans per entrar-hi al correu.
-Els cercadors web per buscar informació i accedir al correu.
-La plataforma “Yahoo” per a tenir un correu electrònic.
-L’editor de textos per escriure e-mails.
-El projector i la pantalla per visualitzar els passos a seguir i resoldre dubtes.
-El “Youtube” per veure vídeos de diferents plataformes de correus.


Naturalesa de les activitats
Conèixer noves formes de comunicar-se per mitjà de la utilització de les noves tecnologies.


Dificultats trobades
-Dificultats de memòria d’una sessió a l’altra.

-Dificultats en adjuntar imatges o textos en els correus degut a que tenien poca experiència.

-S’ha necessitat més temps del que estava programat.
S’ha intentat pal·liar amb material en paper per repassar a casa.
S’ha intentat pal·liar amb activitats guiades pas a pas.


S’ha realitzat una sessió més de la prevista

Ajuda/col·laboració emprada

El projecte s’ha dut a terme amb la participació i col·laboració de les alumnes.
No s’ha utilitzat cap ajuda externa.


Rol del professor
La professora ha actuat com a guia i mediadora entre les alumnes i els seus propis aprenentatges, partint sempre dels seus coneixements previs.
Ha sigut la que ha guiat les activitats i ha intentat resoldre qualsevol dubte que ha sorgit al llarg d’aquestes.



Rol de l’estudiant

Actiu, investigador, creatiu, autònom  i constructor del seu propi aprenentatge.



Resultats

Observacions
Com que era un problema sorgit a l’aula, les alumnes mostraren la seua motivació des del començament.

Malgrat la poca experiència que tenien amb Internet, adoptaren una actitud positiva cap al que estaven fent.

Quan es perdien en algun pas demanaven ajuda a les seues companyes, s’ajudaven entre elles.



Avaluació de l’aprenentatge
Avaluació inicial: coneixien que existia una manera de comunicar-se, però no sabien com es feia. Coneixien algunes plataformes pel nom, però no havien entrat mai.

Avaluació del procés: cada dia al començar i  finalitzar cada la sessió es realitzava una petita reflexió del que s’havia aprés, del nivell d’avançament en la resolució del problema plantejat. Elles mateixes reconeixien el que havien aprés i donaven indicacions del que volien repassar per acabar d’assolir el seu aprenentatge.

Avaluació final:
totes elles han assolit el fet de gestionar els seus comptes de correu, encara que han destacat que volen dedicar-hi unes sessions més per tal d’assegurar els seus coneixements.



Lliçó apresa pel professor
Les alumnes han mostrat un alt potencial en el seu aprenentatge, ja que han complit el que es proposaven.

A hores d’ara són totalment autònomes per enviar un correu senzill, el que resultat molt admirable per les poques sessions que s’han dedicat atenent les seues característiques.

Han demostrat que poc a poc poden arribar a solucionar els dubtes si treballen de manera conjunta.

Per les característiques de l’alumnat, necessiten material en paper per a recolzar el seu aprenentatge.


Història:

Entrevistador: Ens hem assabentat que en aquesta Escola d’Adults imparteixen classes d’informàtica per a la gent gran. Ens ho podria confirmar?

Professora: Sí, des de fa uns anys que vam encetar un curs d’apropament de les noves tecnologies a la gent adulta,..., millor dit, a la gent de la tercera edat. Creiem necessari que els havíem d’oferir l’oportunitat d’apropar-se al que tenim present a hores d’ara en la nostra societat, el món de les Tics.

Entrevistador: Ens podria dir amb quins objectius començà aquest curs, perquè com bé sabem aquest alumnat no pertany a aquesta nova Era de les Noves Tecnologies...

Professora: Com bé he dit abans, el claustre creia convenient i necessari donar-los l’oportunitat i l’ajuda a la gent gran per conèixer i saber utilitzar les noves tecnologies. Era necessari perquè com entendrà vostè, aquestes persones viuen rodejades de persones o familiars que contínuament estan utilitzant els ordinadors, les tabletes, els mòbils, etc. i senten curiositat per com s’utilitza, per què és el que poden fer amb eixos aparells,  com veure un vídeo o escoltar música, mirar una foto, etc.

Entrevistador: Em podries explicar algun projecte que heu dut a terme últimament?

Professora: Clar que sí. Acabem de finalitzar un projecte anomena’t “La bústia digital. El correu, una nova manera de comunicar-se”.

Entrevistador: En què consistia i com va sorgir aquest projecte?

Professora: Doncs fins ara a l’aula estàvem treballant en què consistia la xarxa d’Internet, en com podíem buscar informació, com consultar allò que els interessava o les notícies que es publicaven de la mateixa població, fins que un dia va sorgir un gran dubte o problema, volien saber com podien compartir aquesta informació amb altra gent, com enviar documents, com notificar alguna cosa o inclús com comunicar-se per mitjà de les noves tecnologies que no fossin els telèfons mòbils amb missatges de text. Així que els vaig proposar que encetarem un projecte anomena’t “La bústia digital” per què descobriren les funcions i beneficis que ens aporta tenir un compte de correu a hores d’ara.


Entrevistador: Hi com el vau dur a terme?

Professora: Doncs millor del què esperava.... Ho vaig plantejar com un problema on elles anaven a ser les cercadores i investigadores per aprendre de primera mà com funcionaven els correus electrònics. Perquè així fossin les principals actores del seu aprenentatge i aconseguirem així que es produirà un aprenentatge significatiu en elles.
En la primera sessió hi vam estudiar les diferències i semblances, els avantatges i desavantatges entre l’empresa “Correus”, a la qual estan habituades a utilitzar els seus serveis, i els correus electrònics. A partir d’ací, el projecte va anar rutllant ell sol. Elles mateixes reconeixien per a què servirien les diferents opcions dintre de la plataforma...

Entrevistador: I... aconseguiren aprendre a utilitzar el correu?

Professora: I tant..., havia planificat tres sessions, les quals em pareixia molt poc de temps, però ho han aconseguit per què penso que en tot moment estaven motivades i perquè entre elles s’ajudaven les unes a les altres.
Ara bé, el que més els ha costat assimilar és la manera d’enviar adjunts(documents o fotos), però també ho han aconseguit.

Entrevistador: Així doncs podria dir que s’han aconseguits els objectius que s’havia fixat?

Professora: I tant que sí, així es va demostrar tant a les diferents avaluacions finals que hi vam fer com en els enviaments de correus electrònics que elles han fet, en els quals s’han passat moltes fotos entre elles.

Entrevistador: En referència a les NNTT, com valores la seua incorporació de les Tics a l’aula?

Professora: Molt positivament, com ja he esmentat abans, se’ls està oferint la oportunitat d’apropar-les a la gent de la tercera edat, en primer lloc perquè no siguin analfabetes en aquest terme i en segon lloc perquè estem impulsant a la vegada l’envelliment actiu, el treball i l’esforç metacognitiu de les persones per mitjà de les noves tecnologies.

Entrevistador: Té alguna cosa que vulgui dir d’aquesta experiència?

Professora: En primer lloc hi vull trencar les barreres o estereotips de que la gent gran no és capaç d’aprendre de i en companyia de les Noves Tecnologies, els resultats ho demostren. I en segon lloc que si es parteix d’una metodologia motivadora, participativa, col.laborativa i significativa, tot és possible, els aprenentatges flueixen i els alumnes aprenen sense gaire problemes.

Entrevistador: Motles gràcies pel seu temps dedicat.

Professora: Ha estat un plaer.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada