Arribada la recta final del projecte a continuació us deixo en format de Cas Kite el que ha sigut el projecte..., com bé comprendreu és simplement una síntesi d'aquest, perquè necessitaríem molt d'espai per expressar el que ha significat treballar per resolucions de problemes i impulsant l'aprenentatge col.laboratiu...
Bé, una experiència molt enriquidora fins al moment!!!! En no res compartiré també la meva pròpia història d'aprenentatge.
CAS: La bústia digital. Una nova manera de comunicar-se!
|
||
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Aquest projecte
sota el nom “La bústia digital” tracta de donar solució a un problema sorgit
per curiositat i interès de les alumnes en la pròpia aula d’informàtica. La situació problemàtica va sorgir després
de que les alumnes aprengueren a navegar per internet i buscar informació en
diferents plataformes. Aquestes volien aprendre com podien compartir el material
trobat amb les companyes o familiars, com podien enviar-se fotos o documents
per tenir-los al seu ordinador, així que decidiren aprendre una manera de
comunicar-se per mitjà de la xarxa d’internet, el correu electrònic.
Exposem a
continuació a mode de cas un projecte contextualitzat, estructurat i no massa
complex dut a terme amb alumnes de la tercera edat en una Escola d’Adults
Municipal. Un projecte que ha intentat resoldre de forma significativa els
problemes plantejats per les alumnes i on ha regnat la cooperació, la
participació i la integració de totes elles per arribar a les diferents
solucions.
|
||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
Context General
|
||
Experiència en l’ensenyament
|
6 cursos
|
|
Experiència/Nivell d’expertesa en l’ús de les TIC
|
Nivell de principiants. Les fan
servir dues hores a la setmana al curs d’Informàtica.
|
|
Tipus d’Escola
|
Escola d’Adults Municipal
|
|
Localització del Centre
|
Poble menut d’uns 2500 habitants
|
|
Connexió
|
Internet
|
|
Localització dels recursos tecnològics
|
A l’aula d’informàtica del centre.
Comptem amb ordinadors de taula, projector i pantalla, i alguns ordinadors
portàtils de les alumnes.
|
|
Situació sòcio-econòmica de les alumnes
|
Mitjana
|
|
Context de la història o cas
|
||
Nivell dels alumnes
|
Principiants en les noves
tecnologies
|
Alumnes que tenen entre 60-75
anys, fa pocs mesos que utilitzen ordinadors
|
Àrea/unitat
|
Classe “Iniciació a la Informàtica
per a jubilats”
|
|
Fites en la història
|
||
Activitats planificades a grans trets al projecte
|
-Entendre què és el correu
electrònic(símil amb empresa Correus).
-Diferenciar entre una adreça de
correu i una d’Internet.
-Obrir un compte de correu web.
-Redactar i enviar correus.
-Rebre i llegir correus.
-Adjuntar imatges i arxius.
-Utilitzar els recursos apresos en
l’edició de textos per redactar missatges.
|
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
-Entendre què és el correu
electrònic i per a què serveix.
-Diferenciar les adreces
electròniques.
-Utilitzar totes les opcions que
ofereix un correu.
-Saber redactar, enviar, i llegir
correus amb adjunts o sense.
-Adjuntar imatges o textos.
-Entendre que per a redactar un
missatge podem aprofitar els recursos apresos en l’edició de textos
-Utilitzar amb correcció les eines
bàsiques del correu electrònic web(adreces, enviar, reenviar, respondre
missatges i adjuntar arxius).
-Mostrar una actitud positiva de
cara als nous aprenentatges.
-Adquirir seguretat davant l’ús
del correu.
-Adquirir de destreses en
l’enviament de correus.
-Tenir autonomia en l’enviament de
correus.
-Treballar de manera
col•laborativa.
-Participar en les classes de
manera activa.
|
|
Tipus d’activitat
|
Cognitives: intercanvis de coneixements, opinions i reflexions.
Escrites: transmetre i compartir informació, fotos i documents.
Exploració: investigació, recerca, selecció de la informació.
TIC: utilització d’aquestes en tots els nivells.
|
|
Activitats de la història o cas
|
||
Tecnologies utilitzades
|
-Ordinador i connexió Internet.
-Cercadors Web
-Plataforma “Yahoo” per al correu.
-Editor de textos
-Projector i pantalla
-Youtube
|
(Google, Yahoo)
(Word, Open Office)
|
Raó per la qual la fa servir
|
-L’ordinador i la connexió
internet s’utilitzen com a mitjans per entrar-hi al correu.
-Els cercadors web per buscar
informació i accedir al correu.
-La plataforma “Yahoo” per a tenir un correu
electrònic.
-L’editor de textos per escriure e-mails.
-El projector i la pantalla per
visualitzar els passos a seguir i resoldre dubtes.
-El “Youtube” per veure vídeos de diferents plataformes de correus.
|
|
Naturalesa de les activitats
|
Conèixer noves formes de
comunicar-se per mitjà de la utilització de les noves tecnologies.
|
|
Dificultats trobades
|
-Dificultats de memòria d’una
sessió a l’altra.
-Dificultats en adjuntar imatges o
textos en els correus degut a que tenien poca experiència.
-S’ha necessitat més temps del que
estava programat.
|
S’ha intentat pal·liar amb material
en paper per repassar a casa.
S’ha intentat pal·liar amb
activitats guiades pas a pas.
S’ha realitzat una sessió més de
la prevista
|
Ajuda/col·laboració emprada
|
El projecte s’ha dut a terme amb
la participació i col·laboració de les alumnes.
No s’ha utilitzat cap ajuda
externa.
|
|
Rol del professor
|
La professora ha actuat com a guia
i mediadora entre les alumnes i els seus propis aprenentatges, partint sempre
dels seus coneixements previs.
Ha sigut la que ha guiat les
activitats i ha intentat resoldre qualsevol dubte que ha sorgit al llarg
d’aquestes.
|
|
Rol de l’estudiant
|
Actiu, investigador, creatiu,
autònom i constructor del seu propi
aprenentatge.
|
|
Resultats
|
||
Observacions
|
Com que era un problema sorgit a
l’aula, les alumnes mostraren la seua motivació des del començament.
Malgrat la poca experiència que
tenien amb Internet, adoptaren una actitud positiva cap al que estaven fent.
Quan es perdien en algun pas
demanaven ajuda a les seues companyes, s’ajudaven entre elles.
|
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
Avaluació inicial: coneixien que existia una manera de comunicar-se, però no sabien com es
feia. Coneixien algunes plataformes pel nom, però no havien entrat mai.
Avaluació del procés: cada dia al començar i
finalitzar cada la sessió es realitzava una petita reflexió del que
s’havia aprés, del nivell d’avançament en la resolució del problema
plantejat. Elles mateixes reconeixien el que havien aprés i donaven
indicacions del que volien repassar per acabar d’assolir el seu aprenentatge.
Avaluació final:
totes elles han assolit el fet de
gestionar els seus comptes de correu, encara que han destacat que volen
dedicar-hi unes sessions més per tal d’assegurar els seus coneixements.
|
|
Lliçó apresa pel professor
|
Les alumnes han mostrat un alt
potencial en el seu aprenentatge, ja que han complit el que es proposaven.
A hores d’ara són totalment
autònomes per enviar un correu senzill, el que resultat molt admirable per
les poques sessions que s’han dedicat atenent les seues característiques.
Han demostrat que poc a poc poden
arribar a solucionar els dubtes si treballen de manera conjunta.
Per les característiques de
l’alumnat, necessiten material en paper per a recolzar el seu aprenentatge.
|
Història:
Entrevistador: Ens hem assabentat que en aquesta Escola d’Adults
imparteixen classes d’informàtica per a la gent gran. Ens ho podria confirmar?
Professora: Sí, des de fa uns anys que vam encetar un curs
d’apropament de les noves tecnologies a la gent adulta,..., millor dit, a la
gent de la tercera edat. Creiem necessari que els havíem d’oferir l’oportunitat
d’apropar-se al que tenim present a hores d’ara en la nostra societat, el món
de les Tics.
Entrevistador: Ens podria dir amb quins objectius començà aquest curs,
perquè com bé sabem aquest alumnat no pertany a aquesta nova Era de les Noves
Tecnologies...
Professora: Com bé he dit abans, el claustre creia convenient i
necessari donar-los l’oportunitat i l’ajuda a la gent gran per conèixer i saber
utilitzar les noves tecnologies. Era necessari perquè com entendrà vostè,
aquestes persones viuen rodejades de persones o familiars que contínuament
estan utilitzant els ordinadors, les tabletes, els mòbils, etc. i senten
curiositat per com s’utilitza, per què és el que poden fer amb eixos aparells, com veure un vídeo o escoltar música, mirar
una foto, etc.
Entrevistador: Em podries explicar algun projecte que heu dut a terme
últimament?
Professora: Clar que sí. Acabem de finalitzar un projecte anomena’t
“La bústia digital. El correu, una nova manera de comunicar-se”.
Entrevistador: En què consistia i com va sorgir aquest projecte?
Professora: Doncs fins ara a l’aula estàvem treballant en què
consistia la xarxa d’Internet, en com podíem buscar informació, com consultar
allò que els interessava o les notícies que es publicaven de la mateixa
població, fins que un dia va sorgir un gran dubte o problema, volien saber com podien
compartir aquesta informació amb altra gent, com enviar documents, com notificar
alguna cosa o inclús com comunicar-se per mitjà de les noves tecnologies que no
fossin els telèfons mòbils amb missatges de text. Així que els vaig proposar
que encetarem un projecte anomena’t “La bústia digital” per què descobriren les
funcions i beneficis que ens aporta tenir un compte de correu a hores d’ara.
Entrevistador: Hi com el vau dur a terme?
Professora: Doncs millor del què esperava.... Ho vaig plantejar com un problema on
elles anaven a ser les cercadores i investigadores per aprendre de primera mà com
funcionaven els correus electrònics. Perquè així fossin les principals actores
del seu aprenentatge i aconseguirem així que es produirà un aprenentatge
significatiu en elles.
En la primera sessió hi vam estudiar
les diferències i semblances, els avantatges i desavantatges entre l’empresa “Correus”,
a la qual estan habituades a utilitzar els seus serveis, i els correus
electrònics. A partir d’ací, el projecte va anar rutllant ell sol. Elles
mateixes reconeixien per a què servirien les diferents opcions dintre de la
plataforma...
Entrevistador: I... aconseguiren aprendre a utilitzar el correu?
Professora: I tant..., havia planificat tres sessions, les quals em pareixia molt poc
de temps, però ho han aconseguit per què penso que en tot moment estaven
motivades i perquè entre elles s’ajudaven les unes a les altres.
Ara bé, el que més els ha costat
assimilar és la manera d’enviar adjunts(documents o fotos), però també ho han
aconseguit.
Entrevistador: Així doncs podria dir que s’han aconseguits els
objectius que s’havia fixat?
Professora: I tant que sí, així es va demostrar tant a les
diferents avaluacions finals que hi vam fer com en els enviaments de correus
electrònics que elles han fet, en els quals s’han passat moltes fotos entre
elles.
Entrevistador: En referència a les NNTT, com valores la seua
incorporació de les Tics a l’aula?
Professora: Molt positivament, com ja he esmentat abans, se’ls està
oferint la oportunitat d’apropar-les a la gent de la tercera edat, en primer
lloc perquè no siguin analfabetes en aquest terme i en segon lloc perquè estem
impulsant a la vegada l’envelliment actiu, el treball i l’esforç metacognitiu
de les persones per mitjà de les noves tecnologies.
Entrevistador: Té alguna cosa que vulgui dir d’aquesta experiència?
Professora: En primer lloc hi vull trencar les barreres o estereotips
de que la gent gran no és capaç d’aprendre de i en companyia de les Noves
Tecnologies, els resultats ho demostren. I en segon lloc que si es parteix d’una
metodologia motivadora, participativa, col.laborativa i significativa, tot és
possible, els aprenentatges flueixen i els alumnes aprenen sense gaire
problemes.
Entrevistador: Motles gràcies pel seu temps dedicat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada