dimarts, 13 de gener del 2015

El meu aprenentatge en format Cas Kite

Ara sí, ací us deixo una petita història on s'hi reflexa el que ha sigut el meu propi aprenentatge en format Cas Kite. 



CAS: El meu propi aprenentatge


Síntesi
Al llarg d’aquesta assignatura s’han intentat abordar diversos continguts, tots ells relacionats amb el tractament de les Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació, però ateses des d’una vessant psicoeducativa i psicopedagògica.
Al llarg de tot el treball del semestre, de la realització de les diferents Pacs, de les reflexions, dels debats a l’aula i de les aportacions al fòrum s’han treballat els conceptes fonamentals: Ciència, Societat i Tecnologia. Tres conceptes que s’han abordat per mitjà de les Tics per aconseguir a grans trets  noves visions i nous interrogants d’una banda; i d’altra per poder experimentar i aconseguir personalment processos de canvis conceptuals per mig de mapes conceptuals i  de la resolució de problemes des d’una perspectiva significativa.


Índex

Contingut

Observacions

Context General


Experiència en l’ensenyament

Fa 6 anys que treballo en l’ensenyament d’Adults. Al mateix temps ho compagino amb formació continua presencial i a distància i amb aquest segon cicle de psicopedagogia.
Aquest és el meu cinquè semestre a la UOC!




Experiència/Nivell d’expertesa en l’ús de les TIC

Nivell mitjà. Les utilitzo a la feina, a les meves classes, als meus estudis, etc. Per crear documents, compartir i difondre informació, etc.




Tipus d’Escola

UOC


Localització del Centre

A distància des de Barcelona


Connexió

Internet


Localització dels recursos tecnològics

Ordinador des de casa




Assignatura

Noves tecnologies de la informació i comunicació en educació


Professor

Manel Aguirre Raya


Comunicació

A distància, telemàtica


Context de la història o cas


Alumna


Amparo Blas Núñez



Nivell de l’alumna

Mestra d’Educació Infantil


Estudis que realitza

Llicenciatura de Psicopedagogia


Temps d’estudi

Quint semestre a la UOC.


Fites en la història



Activitats planificades a grans trets

-Avaluació inicial: reflexió entre Societat, Ciència i Tecnologia.
-Debat virtual: defensa entre tecnodeterminista i sociodeterminista.
-Treball de síntesi: mapes conceptuals.
-Projecte: La bústia digital.
-Avaluació final.





Nivell d’aprenentatge esperat



S’espera que l’alumna participe de manera activa en la construcció del seu propi aprenentatge, promovent així canvis conceptuals al llarg de les diferents activitats per mitjà de les noves tecnologies de la informació i comunicació.






Tipus d’activitat

Activitats de tot tipus:
-Lectures de materials
-Utilització de diferents recursos digitals
-Debats en línia
-Experiència en l’aula
-Avaluacions i autoavaluacions
-Treballs col.laboratius basats en la investigació.



Activitats de la història o cas




Tecnologies utilitzades

-Ordinador i connexió Internet.
-Cercadors Web
-Wikis
-CMap Tools
-Debats i fòrums virtuals
-Diferents eines de Google: Blogger, Rubistar, etc.
-Adobe Reader
-Excel
-Word







Raó per la qual la fa servir

-Per comunicar-se entre els companys i dur a terme les activitats proposades.
-Per promoure el canvi conceptual i significatiu de l’alumna.



Naturalesa de les activitats

Reflexionar sobre les Noves Tecnologies de la Informació i Comunicació des de la vessant psicopedagògica.



Dificultats trobades

Algunes dificultats en diverses ocasions pel desconeixement d’alguna eina emprada i dels nous aprenentatges.


S’ha fet servir el fòrum per resoldre aquestes dificultats.

Ajuda/col·laboració emprada

S’ha utilitzat l’ajuda de manera col.laborativa i retroalimentària del fòrum i del consultor.



Rol del professor

Mediador entre la nova informació aportada, els alumnes, el seu aprenentatge.
Planificador i guia de les propostes d’activitats.
Membre actiu i motivador entre l’alumnat.



Rol de l’estudiant

Activa, investigadora, creativa, autònoma  i constructora del seu propi aprenentatge.



Resultats


Observacions

S’hi han assolit els objectius proposats:
-un canvi conceptual
-un aprenentatge significatiu.





Avaluació de l’aprenentatge
Avaluació inicial: reflexió de la implicació de les tecnologies en l’educació.

Avaluació del procés: utilització de diferents mecanismes: avaluacions compartides, autoavaluacions i avaluacions entre companys.

Avaluació final:
Avaluacions personals i cooperatives entre els companys.



Lliçó apresa pel professor

-La Ciència i la Tecnologia influeixen en la societat. D’aquí  la importància del bon ús d’aquestes. 



-Per mitjà de la utilització de les Tics també s’hi poden transmetre aprenentatges i aconseguir aprenentatges significatius.


-La funció psicopedagògica consisteix en assegurar un bon ús i domini de les Tic en l’àmbit educatiu.





Història:

Entrevistador: Bé, hem arribat a la recta final i m’agradaria fer-te algunes preguntes al voltant de l’assignatura NTICE. Com va començar? Sabies de què anava?

Professora: Val, en primer lloc et puc dir que quan m’hi vaig matricular tenia una concepció totalment diferent d’ella a la que tinc avui. El motiu és perquè pensava que giraria al voltant de l’aprenentatge de programes o aplicacions per utilitzar en l’àmbit educatiu i en part no ha sigut així.

Entrevistador: I com ha sigut? Quina és la teva visió?

Professora: Doncs en part sí, hem aprés a utilitzar algunes aplicacions que ens serviran per a la nostra tasca, però el que realment hem fet es qüestionar-nos i reflexionar sobre les Tics i sobre l’impacte de les tecnologies en la societat des de la vessant psicoeducativa o psicopedagògica. Reflexions i qüestions que no fins a hores d’ara(bé, fins que no vaig començar amb ella), no m’havia posat a pensar-hi...

Entrevistador: Com t’has desenvolupat en ella?

Professora: Al principi estava una mica atemorida, anava una mica perduda, però hi vaig aconseguir els passos que ens demanaven, vaig crear el blog al blogger, vaig contestar les preguntes trampa inicials, preguntes que fins a fa poc no hi veia perquè eren trampa i encara em queda alguna per arribar a pillar-la, ... . Després amb els mapes conceptuals m’hi vaig endinsar una mica amb por, no sabia ben bé com funcionava el programa i a més no acabava de veure com poder sintetitzar tot allò que volia dir amb pocs requadres i poques paraules... però ho vaig aconseguir i la veritat que a hores d’ara m’agrada aquesta tècnica.  

Entrevistador: Has participat a debats, fòrums, etc.?

Professora: Sí, per una banda realitzarem un debat que em va fer pensar-hi molt i qüestionar-me perspectives que fins a hores d’ara no ho havia fet, va ser molt significativa aquesta pràctica per poder posicionar-se en les dos postures.
Pel que fa als fòrums i a la participació a l’aula, aquesta assignatura ha sigut un espai amb força participació! El fòrum ha sigut una eina molt útil per poder avançar i fer les diferents activitats ja que tan el consultor com la resta de companys sempre han intentat ajudar i resoldre tots els dubtes que anaven sorgint en el dia a dia. Ara bé, pel que respecta a les meves intervencions dir que també hi he ajudat a solucionar alguns dubtes dels companys, però m’hagués agradat participar-hi més, però el temps no meu ha permès. Això de compaginar feina, estudis i família comporta moltes hores i obligacions,...

Entrevistador: Si ens centrem en els continguts, quines van ser les teves primeres idees que vas expressar en l’avaluació inicial?
Professora: Doncs si recordem aquell mapa primerenc fet a mà, la meva idea a grans trets era intentar explicar com de la Ciència vessava la Tecnologia i com aquesta interaccionava en tots els àmbits de la Societat, i aquí entrava l’àmbit educatiu. D’aquí vaig extraure que el més important era el seu ús, és a dir, la forma en què aquestes eres utilitzades.

Entrevistador: I açò aplicat a l’àmbit educatiu, què en dius?

Professora: Doncs que els Tecnologies de la Informació i la Comunicació són una eina que es poden utilitzar en els processos d’ensenyança-aprenentatge. Són un mitjà que tenim a l’abast per poder aconseguir canvis conceptuals i aprenentatges significatius, però clar és, tenim que saber donar-los el bon ús! I remarco un dels grans trets que he extret, i és que són un mitjà.

Entrevistador: Sé que hi vas realitzar un projecte que vas dur a terme dintre d’un context, no és així?

Professora: Sí, com a activitat final vaig elaborar un projecte on per mitjà de les Tics l’objectiu era aconseguir un aprenentatge significatiu en un grup de persones.

Entrevistador: Com va anar la seua aplicació?

Professora: Doncs aquest projecte titulat “La bústia digital” el vaig dur a terme amb el grup d’alumnes que hi tinc de normal a les meues classes, i la veritat és que hi ha sigut una experiència molt gratificant i molt enriquidora. El motiu es perquè encara que era el meu grup d’alumnes, tot hi va ser nou, la metodologia, les activitats, les avaluacions, les motivacions, el fet de treballar per resolucions de problemes, etc. I és que aquest projecte partia realment dels seus interessos i motivacions, d’un problema plantejat a l’aula i que elles han sigut capaces d’arribar a la solució!

Entrevistador: Alguna cosa negativa o que modificaries ara del projecte?

Professora: Sí, encara que no és negativa. Pel tipus d’alumnat que participava al projecte, persones jubilades d’edats compreses entre 60 i 75 anys, la proposta de les sessions pot ser fou massa arriscada, és a dir, hi tenia programades massa activitats en cada sessió, però ho vam poder arreglar. Vam allargar les sessions afegint una hora més i després per les seues demandes hem dedicat algunes sessions més per acabar de repassar i consolidar el que havien après.

Entrevistador: Has pogut aplicar allò aprés al llarg de l’assignatura en el projecte?

Professora: Sí, com ja he comentat abans i en la història del projecte, tot allò aprés, totes aquelles qüestions que em plantejava m’han servit alhora de planificar i dur a terme aquest.

Entrevistador: I centrant-nos un poc amb la teva relació amb l’assignatura, ha valgut la pena?

Professora: La veritat es que sí, per tot allò que he aprés, les noves aplicacions, les noves maneres d’avaluar, el canvi conceptual que s’ha produït en mi, etc.

Entrevistador: Aleshores, les expectatives han sigut complides?

Professora: Penso que si, que al llarg de tot el procés de treball en diferents metodologies m’han servit per veure d’una altra manera la concepció de les Tics.

Entrevistador: Bé, doncs moltes gràcies pel temps dedicat.

Professora: Gràcies a vostè. Si necessiteu sabeu alguna més, ja sabeu on em podeu trobar.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada