1.- Introducció
Aquesta Prova d’Avaluació
Continuada s’ha centrat en l’estudi i l’aprenentatge a partir dels conceptes:
societat, tecnologia i educació. Per fer-ho hem utilitzat una nova metodologia
que versa al voltant de la construcció del coneixement a partir de mapes
conceptuals. Mapes conceptuals que intenten mostrar com el coneixement ha anat
ampliant-se a poc a poc.
Per poder mostrar aquest
aprenentatge conceptual, anem a organitzar aquest treball de manera ascendent. Comencem
mostrant els coneixements que posseíem
al principi, i a partir d’aquests els anem
a ampliar amb la lectura dels materials i les eines consultades.
Fer aquesta PAC amb mapes conceptuals ens ha servit per
poder ordenar els coneixements que posseíem sobre aquesta temàtica, i també per
anar canalitzant i ordenant tot allò nou que s’ha estudiat al llarg de la
lectura dels materials proposats.
Així doncs, comencem aquest treball
amb la premissa anunciada al següent punt.
A l’activitat d’Avaluació Inicial se’ns demanava
un mapa de conceptes que relacionara els termes Ciència, Tecnologia, Societat i
Educació. Quatre conceptes que per la nostra formació i la nostra experiència
ja posseíem una construcció mental d’ells, és a dir, del seu significat i del
seu àmbit d’aplicació. Així és com vam presentar aquest mapa conceptual sense
utilitzar cap programari informàtic.
Com podem observar dalt,
l’esquema era molt primitiu i contenia pocs nodes, relacions i conceptes. Amb
ell es volia expressar la idea de que la Ciència i la Tecnologia estan
relacionades entre sí(interaccionen). I com aquestes dues estan a la vegada
interaccionant amb la societat al mateix temps. Així, els tres conceptes que
interaccionen entre ells, estan presents en tots els contextos de la societat i
entre aquests remarcaven l’àmbit de l’educació.
Per això afirmem que si la tecnologia està inserida en tos els àmbits de la
societat, també ha d’estar present en l’àmbit educatiu.
3.- Mapa conceptual final i comparativa entre els dos
El primer a observar en el mapa
conceptual final que està al final d’aquest punt, és la relació que hi ha entre
els tres conceptes: ciència, tecnologia i societat. Cap d’ells està subordinat entre ells, sinó més bé, estan interrelacionats entre ells. Els
tres depenen dels tres. Cap naix d’un espai buit, sinó que estan
contextualitzats. Els tres conceptes estan assenyalats en lletra gran i estan
disposats en forma de triangle amb fletxes que els uneixen cap als altres dos
conceptes.
Pel que fa al concepte de
ciència, aquest interacciona amb la societat i amb la tecnologia. Amb la
societat perquè el seu estudi i les seues investigacions es creen en un context
sociopolític i sociocultural, és a dir, en un temps, en un lloc i baix unes
determinades corrents de pensaments. I amb la tecnologia perquè estan íntimament
relacionades, les dos es beneficien mútuament.
Si ens centrem en la societat,
aquesta també està lligada a la ciència i a la tecnologia. A la ciència perquè
es crea en un context històrico-cultural-polític-econòmic, i a la tecnologia.
D’aquests dos conceptes podem veure com naixen dos grans defensors, per una
banda els que mantenen la postura determinista social i per l’altra els que
defensen el contrari, la postura del corrent determinista tecnològic. Però
malgrat aquestes postures, societat i tecnologia interaccionen entre elles, no
va cap deslligada de l’altra. És per això que s’afegeix la perspectiva
interactiva i la metàfora del teixit sense costures.
Pel que fa a la tecnologia, vegem
per una banda com es mostren els mites que aquesta comporta des de la seua
aparició, i per l’altra banda vegem com d’aquesta apareixen les tecnologies de
la informació i la comunicació. Una nova vessant que fa que es creen noves
actituds i nous reptes a la societat.
En quan a la Tecnologia Educativa,
aquesta vessa també de la tecnologia de la informació. N’és una rama més. Fa
referència al món educatiu, al món de la formació de les persones que vivim en
la societat. Per tant està relacionada amb els humans i ens fa que apareguin
noves formes d’aprendre i d’ensenyar. A l’esquema es mostren alguns dels canvis
que comporta la tecnologia en l’àmbit educatiu. Entre ells com hi ha que
adquirir noves competències, com és necessari un canvi en la metodologia, com
hem d’adoptar els nous recursos didàctics que siguin idonis per a l’educació i
per últim, la necessitat de crear i planificar dissenys educatius.
L’objectiu del debat de l’anterior
PAC era intervenir en dos temes dels proposats per al debat, però amb una
condició. Hi havia que defensar una postura o una altra. A partir de les
interaccions que s’hi estableixen entre els conceptes societat i tecnologia, hi
havia que posicionar-se en la postura del determinisme social o adoptar la
postura del determinisme tecnològic.
Ha resultat una mica difícil el
fet de posicionar-se en una banda, ja que observàvem com les dos no podien anar
separades, sinó que anaven de la mà, interaccionaven entre elles. Així és com
després de la nostra intervenció al debat, diem que la societat necessita de la tecnologia i la tecnologia necessita de la
societat.
Arribat aquest punt i després de
l’estudi dels diferents materials podem llençar algunes afirmacions que fan
referència a les preguntes de l’avaluació inicial:
- La millora i el creixement tecnològic i científic estan lligats a la
societat. Si s’encaminen cap a la producció de millores econòmiques i socials,
la societat també ho experimentarà, i si per contra, aquestes canvien de rumb,
la societat també s’hi veurà afectada.
-
La tecnologia no és neutral pel
fet que està vinculada a la ciència (coneixement científic) i a la societat.
-
No podem tancar els ulls davant Les
Tecnologies de la Informació i la Comunicació. Aquestes han d’estar presents en
l’àmbit educatiu, però sempre amb una planificació i amb uns objectius
prefixats.
-
El context (temps, espai, situació,
...) sempre interactua amb la ciència i la tecnologia.
6.- Conclusió
A principi d’aquest document
dèiem que ens havíem basat en l’aprenentatge a partir de mapes conceptuals. Per
això hem mostrat els dos mapes conceptuals i hem intentat explicar el canvi que
s’ha produït entre aquests. En aquest procés podem observar com hem reubicat i
hem canviat la interacció entre els tres conceptes: ciència, tecnologia i
societat. Ara podem afirmar com tenim una definició clara i argumentada de cadascun dels conceptes i quines són les
relacions que s’hi estableixen entre les tres.
Després de l’estudi, l’anàlisi,
la reflexió del debat i de l’avaluació inicial, diem que ciència, tecnologia i societat van unides. Les tres
interaccionen entre sí. La seua relació juntament amb el seu desenvolupament
van lligats estretament amb el context on es produeixen, tenen a veure en el
context econòmic, polític i sociocultural per una banda, i per l’altra amb el
temps i l’espai.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada